M.K.ČIURLIONIO KRAŠTO KULTŪROS PUSLAPIAI

“Druskonio” rubriką remia MEDIJŲ RĖMIMO FONDAS

  Juozas Šikšnelis vėl sugrįžo... 

Šįkart J.Šikšnelis prašneko iš ekrano...


T.Šikšnelienės dovana aktoriui J.Pociui - vyro Juozo drožinys

   Deja, šįkart, kovo 18-ąją, žinomas rašytojas ir bibliotekininkas, skulptorius ir kultūros visuomenininkas, mūsų krašto patriotas Juozas Šikšnelis sugrįžo iš amžinybės, idant Druskininkų viešojoje bibliotekoje jo artimieji, bičiuliai, talento gerbėjai ir žemiečiai švendubrėnai prisimintų šviesios atminties kūrėjo 75-ąjį jubiliejų bei jo gyvenimo darbus literatūrinėje valandoje simboliniu pavadinimu „Sugrįžau į Švendubrę...“ Be abejo, jubiliejinę kovo 1-ąją pono Juozo gimtadienį būtume šventę draugėje, jei ne staigus ir netikėtas jo išėjimas anapusybėn praėjusių metų lapkričio 24-ąją. 
   Viešosios bibliotekos direktorė Laima Žėkienė priminė paskutinįjį J.Šikšnelio apsilankymą Druskininkų viešojoje bibliotekoje praėjusių metų lapkričio 21-ąją bei autoriaus paskutinįjį įrašą jos skaitytojams savo neseniai išleistame romane „Tiesos sakymas“. Po kvietimo jautriems prisiminimams apie rašytoją jis buvo pagerbtas tylos minute „pabūti su juo mintimis“. Pacituotos paties pono Juozo mintys apie iš anksto nulemtą likimą bei netikėjimą gyvenimo atsitiktinumais. 
   J.Šikšnelio išmintį bei prisirišimą prie gimtosios Švendubrės paliudijo Romualdo Jarašausko ir Jono Bilinsko filmuoti epizodai. „Tai, kas svarbu, žodžiais neišsakysi,“ – iš ekrano ryšį su Švendubre apibūdina rašytojas. „Klaipėdoje gyvenu Švendubre, o Švendubrėje – Klaipėda,“ – kalba J.Šikšnelis, pridurdamas, jog užtrokštų, jei gimtinėn keliai būtų atkirsti. Švendubrės kaimas – savitas ne tik savo tarme, kuri, deja, grėsmingai nyksta, bet ir pastatų išsidėstymu bei mielu jų chaosu – tarsi geras sėjėjas laisva ranka grūdus būtų pabarstęs. „Aš esu laimingas, kai kuriu,“ – tarsi apibendrino savo mintis apie bandymus patekti į knygų leidybos srautą, detektyvų kūrimo ypatumus, rašymo apsėdimą.
   J. Šikšnelis, pirmiausia save įvardijantis ne rašytoju, o bibliotekininku, nes beveik 50 metų tam skyręs, iškart po darbingo laikotarpio Klaipėdoje sugrįžo į savo tėvų ir senelių namus Švendubrėje, kur gamta, žmonės, tyla jam atstojo maljorkas ar kanarus. Filmuotame epizode iš paskutiniosios knygos “Tiesos sakymas“ pristatymo Viešojoje bibliotekoje lapkričio 21-ąją rašytojas tapatino pagrindinę romano idėją su daugelio valdžių požiūriu į žmogų tarsi į daiktą, kuris išmetamas ar sunaikinamas, jei tampa nereikalingas. Priminė savo išrastą naują „Paistaliojimų“ žanrą, kurį plėtojo „Lietuvos aido“ laikraštyje, bei nepelnytai sukritikuotą savo „Apribų romaną“. J.Šikšnelio bičiulis ilgametis Vilniaus apskrities Adomo Mickevičiaus viešosios bibliotekos direktorius Algis Petras Zurlys dalijosi apmaudu bei tuštuma, netikėtai praradus kolegą ir artimą draugą. Filmų kūrėjas Romualdas Jarašauskas atviravo, jog J.Šikšnelio intelektas jam daug kur atvėrė pasaulį. Žinomas druskininkietis gydytojas ir poetas Jonas Tertelis, primindamas, jog Juozas nuo mokyklos laikų buvo energingas ir šmaikštus, nutolo į 1979 m. potvynį Švendubrėje, kuomet vidury vandens apsemtų laukų tarsi stebuklas kyšojo tvirtas ąžuolas, daugsyk J.Šikšnelio dėmesiu pagerbtas. Žinoma kraštotyrininkė, J.Šikšnelio bendraklasė Alfreda Pigagienė geru žodžiu prisiminė judviejų mokyklinius metus bei bendravimą rengiant knygą apie Cimakavą, iš kur kilusi rašytojo močiutė. Darsyk priminė praėjusiais metais pažymėtą Juozo ir Teresės Šikšnelių šeimyninio gyvenimo auksinį jubiliejų. Teresė Šikšnelienė renginio dalyvių buvo apibūdinta kaip savo vyro Juozo gyvenimo ir kūrybos ramstis. 
   Renginio svečias, jubiliato bičiulis aktorius Juozas Pocius raiškiu žodžiu priminė ištraukas iš pirmosios išleistos J.Šikšnelio knygos „Štilis“ (1991 m.), pasirašytos Raido Dubrės slapyvardžiu (Raigardo ir Švendubrės trumpiniai). Jam bei Viešosios bibliotekos direktorei L.Žėkienei padėkodama, T.Šikšnelienė įteikė savo vyro Juozo drožinius. 

„Druskonio“ inf. 

 

 

M.K.ČIURLIONIO KRAŠTO KULTŪROS PUSLAPIAI

“Druskonio” rubriką remia MEDIJŲ RĖMIMO FONDAS

  Dailininkei Jūratei Daukšytei-Morlet nostalgija
  Druskininkams tapo įkvėpimo šaltiniu

Jūratė Daukšytė-Morlet savo meninės instaliacijos-parodos “Plaukiojančios grindys” atidaryme V.K.Jonyno galerijoje
                        Sigitos Rundytės nuotr.

Jūratė su sūnumi Vincentu parodoje V.K.Jonyno galerijoje




J. Daukšytės-Morlet (viduryje) personalinės parodos atidarymas Lietuvos ambasadoje Prancūzijoje, 2024 m.

   Penkiolika metų Prancūzijoje gyvenanti dailininkė Jūratė Daukšytė-Morlet bent du kartus per metus stengiasi sugrįžti į gimtuosius Druskininkus. Čia ne tik aplanko tėvus ir brolius, pabendrauja su vietiniais menininkais, atidžiu žvilgsniu įvertina miesto pokyčius, bet ir pasistengia nustebinti meno gurmanus savo kūriniais. 2023 m. rugpjūtį Merkinėje vykusiame menų festivalyje „Aritmija“ ji demonstravo šiuolaikinio meno instaliaciją „Dainuoju kūną elektrinį“. Modernią ryškiaspalvę erdvinę kompoziciją tąsyk ji sukūrė, įkvėpta XIX amžiaus amerikiečių poeto, žinomiausio demokratijos dainiaus Volto Vitmano (Walt Whitman) eilių. O šiemet demokratijos ir meno sąveikos temą Jūratė pratęsė Vytauto Kazimiero Jonyno galerijoje. Čia ji pristatė interaktyvią dalyvaujamąją meninę instaliaciją „Plaukiojančios grindys“. 

Instaliacijoje – abi nostalgijos pusės

   Ekspozicijos atidarymo dieną galerija buvo sausakimša – daugiau nei 120 žmonių, pažįstančių dailininkę ir nepažįstančių, užplūdo salę bei jos prieigas. Vieni norėjo įminti šiuolaikinio meno mįsles, išsiaiškinti, kokius klausimus vizualiojo meno lauke kelia jaunieji kūrėjai, kitus atviliojo smalsumas ir troškimas „atrakinti“ instaliacijoje slypinčius simbolius ir užšifruotas potekstes, treti nėrė į nežinomybę. „Autorinę parodą norėjau surengti tokioje erdvėje, kuri turėtų prasmingą ryšį su mano asmenine gyvenimo istorija, kur galėtų gimti diskusijos apie vietos, laiko ir tapatybės trapumą, kur susilietų emigrantų patirtys, likimai ir gimtojo krašto ilgesys. Mane užplūsta nostalgija, kai galvoju apie Druskininkus, kai prisimenu „Poetinį Druskininkų rudenį“ ir poezijos skaitymus. Gera apie tai galvoti, gera atgaivinti ir kitus įvykius, gera mintyse pūsti tą laimės balionėlį ir dar jį pagražinti fantazijomis. Bet keliaujant į praeitį, lengva joje užstrigti, pakliūti į laiko spąstus, užsidaryti laiko kapsulėse, tuomet laimė greitai išsisklaido, balionėlis akimirksniu subliūkšta ir tenka grįžti į realybę. Apie tai yra ši instaliacija“, – atidarydama parodą, kūrinio idėją atskleidė J.Daukšytė-Morlet. 
   Rengdamasi parodai, dailininkė tikslingai perskaitė ne vieną knygą lietuvių, prancūzų ir anglų kalbomis apie tamsiąją, pavojingąją nostalgijos pusę, netikėtą ir destruktyvų praeities veržimąsi į dabartį, laiko pinkles, domėjosi filosofų samprotavimais, kaip reikia kalbėti apie vietas, kurias mylime, kodėl jas idealizuojame, kaip jos susijusios su emocijomis, kodėl taip dažnai prisirišame prie savo šaknų, kodėl savęs netapatiname su medžio kamienu, šakomis ar lapija.

Dialogas su V.K.Jonynu

  Apsispręsti dėl parodos organizavimo V.K.Jonyno galerijoje Jūratei padėjo į rankas patekusi knyga „Per toli gyvenu. Antano Mončio susirašinėjimai“. Skaitydama šį laiškų rinkinį, Jūratė „užkliuvo“ už lietuvių kilmės semiotiko Algirdo Juliaus Greimo 1991 m. rašyto laiško išeivijos skulptoriui Antanui Mončiui. Laiške teigiama, kad grįžtantiesiems į Lietuvą geriausia būtų įsikurti Druskininkuose, leidžiama suprasti, kad politinis kontekstas ten palankus kultūros žmonėms, yra sudaromos pakenčiamos sąlygos gyvenimui ir darbui, taip pat primenama, kad dailininkas Jonynas įsikūrimo vieta pasirinko būtent Druskininkus. Taip dviejų Paryžiuje gyvenusių lietuvių susirašinėjimas padėjo dabartinės kartos emigrantei Jūratei pradėti dialogą su V.K.Jonynu. Netrukus į Briuselį nuskriejo Jūratės paraiška finansuoti jos projektą menininkų mobilumo programos lėšomis. Meninės veiklos finansavimo sąlygų sąraše buvo privalomi autoriaus įsipareigojimai ne tik plėtoti tarptautinį keitimąsi naujomis meno idėjomis, telkti bendruomenę, garantuoti projekto tęstinumą, bet ir savo viziją įgyvendinti tvariomis, ekologiškomis, aplinkai nekenksmingomis medžiagomis. Po dviejų mėnesių Jūratė gavo žinią, kad jos projektui pritarta.

Žaidimas prisiminimais 

   J.Daukšytės-Morlet instaliacija – tai šiuolaikinio meno pliūpsnis, žaidimas prisiminimais, nepaliekantis abejingų žiūrovų – kai kuriuos jis stebino autorės išradingumu idėją išreikšti netikėtomis priemonėmis, kažkuriuos pribloškė nelauktais sprendimais. Jūratė savo kūriniu siekė pavaizduoti netikrą, fikcinę nostalgiją – melancholišką nestabilumo būseną, persmelktą švelnios ironijos, kai ilgesys patiriamas ne tik dėl praeities pasikeitimo, bet ir dėl mūsų pačių besikeičiančio suvokimo apie ją. Emigranto sugrįžimo kelią autorė iliustravo simboliais, apipynė alegorijomis ir įvaizdžiais, įprasmino savitomis interpretacijomis ir suteikė laisvę kiekvienam parodos lankytojui ieškoti sąsajų su asmeniniais išgyvenimais. Parodų salėje esantį židinį kūrėja pajungė savo tikslui – židinio anga pavirto oro uosto vartais, popierinių skiaučių grotelės – bagažo išdavimo žiotimis. Pokyčių sieną, kurią atvykėlis turi įveikti, menininkė imitavo šilkinių virvelių širma, prisiminimų srautą nuplukdė „upe“, suformuota iš „plaukiojančių“ grindų elementų, netikėtas kliūtis paspendė „upės“ barjere, kurį pavadino kartų lūžio kalneliu (autorė save priskiria lūžio kartos atstovams, patyrusiems politinio, socialinio ir meninio gyvenimo permainų). Nostalgiją menininkė „uždarė“ spalvotuose balionuose ir juos įspraudė į stiklainius. Kai kurias stiklines talpas ji surikiavo dviem aukštais, kad primintų smėlio laikrodžius, o „upės“ krantuose išdėliojo poliruoto granito liekanas. Taip balionai tapo laiko kapsulėmis, atminties spąstais, o netaisyklingų formų akmens nuolaužos – atminties dėmėmis. Instaliacija tęsiasi per visą salės ilgį ir pakyla link lango – nostalgiški prisiminimai išsisklaido šviesoje.
   Parodoje J.Daukšytė-Morlet demonstruoja ir tapybą. Jos abstrakčiuose paveiksluose – taip pat atminties atspindžiai. Spalvomis ir linijomis autorė klajoja po mišką, aktualizuoja žmogaus poveikį gamtai, smėlio pagalba drobėje formuoja raistus, duburius, liūnus ir pelkių akivarus, o pasitelkusi švitrinį popierių, perskrodžia paveikslų siužetą netikėtais atminties įtrūkiais. Jūratė prisipažino, kad didelį kūrybinį impulsą jai sukelia muzika ir poezija. Įkvėpta tragiško likimo amerikiečių poetės Sylvijos Plath posmų, dailininkė nutapė paveikslą, kurio pavadinimui „pasiskolino“ eilėraščio frazę „Esu vertikali, bet mieliau būčiau horizontali“. Toks pavadinimas autorei leidžia eksperimentuoti: kartais šį paveikslą ji kabina horizontaliai, kartais – kaip ir šį sykį – vertikaliai.

Parodos lankytojo įžvalgos

   J.Daukšytei-Morlet pakomentavus A.J.Greimo laišką A.Mončiui, jos pasakojimą papildė parodos atidaryme dalyvavęs poetas Kornelijus Platelis, kurį A.J.Greimas yra paminėjęs tame laiške. Tuo laikmečiu K.Platelis ėjo kultūros ir švietimo ministro pavaduotojo pareigas. Prisimindamas ano laikotarpio įvykius, K.Platelis sakė, kad laiške aprašyta istorija nebuvo epistoliarinė. Iš tiesų vyko rimti pokalbiai su A.J.Greimu, jam įsikurti Druskininkuose buvo numatytas namukas arti dabartinio „Etnodvaro“. Gaila, kad derybų metu A.J.Greimas mirė, ir projektas liko neįgyvendintas. Tačiau ketinimai turėjo tąsą kitoje plotmėje – davė postūmį kurorto kultūrinei raidai. Vilniaus universiteto A.J.Greimo semiotinių studijų ir tyrimų centras 1991 m. Druskininkuose pradėjo organizuoti kasmetinę akademinę studijų savaitę „Baltos lankos“, Centrui vadovavęs literatūrologas Saulius Žukas į studijų savaitės renginius pradėjo kviesti garsiausius filosofus. Tie metai pažymėti ir „Poetinio Druskininkų rudens“, savo veiklą pradėjusio 1990 m., įsitvirtinimu miesto kultūros įvykių sąraše. 
   K.Platelis, apžvelgdamas J.Daukšytės-Morlet parodą, atviravo, kad pagal parodos plakatą įsivaizdavo instaliaciją „Plaukiojančios grindys“ kaip slankiojančią platformą, skirtą užlipti ir kažką pasakyti. „Tokia instaliacija būtų rimtu konceptu politikams, kurie visąlaik plaukioja ant savo įsitikinimų platformų, svarbi žmonėms, kurie kelia sau gnoseologinius klausimus (jiems irgi tenka „paplaukioti“), na, gal būtų aktuali ir poetams, kurie norėtų užlipti ir pasiūbuoti, jiems tai atrodytų linksma ir smagu“, – šmaikščiomis, intriguojančiomis įžvalgomis dalijosi parodos lankytojas.

Mokytojai pasėjo kūrybiškumo grūdą

    Parodos atidaryme J.Daukšytė-Morlet su pagarba ir dėkingumu minėjo dailės mokytojus Andrių Mosiejų ir Liuciją Vrubliauskienę, vadino juos savo pirmaisiais švietėjais ir moralės sergėtojais. Vėlesniame pokalbyje atsigręžusi į tuos metus, kai lankė Senamiesčio vidurinę mokyklą, Jūratė pasakojo, kad mokytojas A.Mosiejus įskiepijo jai atvirą požiūrį į pasaulį. Jis neapsiribodavo užduotimis piešti graikų mąstytojų galvas, visada skatindavo reikštis laisvai, leisdavo basomis lipti į dažus ir kūrybiškai improvizuoti. Kai Jūratė mokėsi V.K.Jonyno dailės mokykloje, jai labai patikdavo pamokos gamtoje. Mokytoja L.Vrubliauskienė vesdavo mokinius į gamtą piešti iš natūros, stebėti augalų Nemuno pakrantėse, leisdavo nuo pat ryto, vos prašvitus, tapyti kieme. Pabaigusi dailės mokyklos kursą, neįsivaizduodama savo ateities be dailės, Jūratė papildomas pamokas lankė dar vienerius metus. Paskatinta mokytojos L.Vrubliauskienės, įstojo į Vilniaus dailės akademiją, baigė tekstilės bakalauro, o po to ir tekstilės magistro studijų programą. 2003 m. Vilniuje Jūratei buvo įteiktas žiuri meistriškumo prizas geriausio šiuolaikinio dizaino gobeleno konkurse.

Dažnas prancūzas laiko save menininku

   Įsikūrusi Paryžiaus priemiestyje Houilles, esančiame už 14 kilometrų nuo Paryžiaus ir turinčiame daugiau nei 33 tūkstančius gyventojų, Jūratė yra vietos menininkų grupės „O3A“ narė ir aktyviai dalyvauja jos veikloje. Miesto dailės galerija turi savo bičiulių ratą, o „O3A“ bendruomenė dažnai savanoriauja galerijoje. Druskininkuose demonstruojamą instaliaciją „Plaukiojančios grindys“ lietuvaitė ketina pristatyti ir Prancūzijoje. Mažiausiai kartą per savaitę Jūratė nuvažiuoja į Paryžių. Vienas iš jos tikslų – apsilankyti dailės parodose, o Paryžiuje – meno mekoje – jų apstu, ypač Marė (Le Marais) istoriniame rajone. Jūratė sako, kad jos aplinkoje vos ne kas antras prancūzas laiko save menininku, o dailininko statusas čia suteikiamas ir neprofesionalams, jei jie savo sugebėjimus įrodo darbais. Vakarais mažai kurie miestiečiai pasilieka namuose – visi turi daug veiklų, ypač vyresni žmonės. Jie užsiima jei ne menu, tai sportu. Paauginusi sūnų Vincentą, Jūratė pasirinko tokį darbą, kuris trunka ne visą dieną, todėl lieka laiko ir kūrybai. Pradinėje mokykloje ji veda popamokines veiklas. Pradinis ugdymas Prancūzijoje prasideda nuo trejų metų ir yra privalomas. Jūratė džiaugiasi, kad jos mokinukams, o jie yra iki šešerių metų, patinka kurti meną, vaikai sukasi kaip skruzdėliukai, nutapo net didelius formatus.

Kūrybinė veikla įsibėgėjo

   Per keletą pastarųjų metų Jūratės kūrybinė veikla įsibėgėjo. Dalyvauta grupinėse parodose, menininkų dirbtuvėse, inicijuoti performansai, meninės akcijos. Iš jų įsimintina dailininkų grupės „O3A“ paroda galerijoje „Le lavoire“, kuri įsikūrusi buvusioje skalbykloje. Jūratei kilo idėja parodos atidarymo dieną suorganizuoti meninį vyksmą „Nusistovėjusio vandens sujudinimas“. Netikėta ir smagi atrakcija pritraukė daug dalyvių ir turėjo didelį pasisekimą – galerijos baseinėlyje buvo „skalbiamos“ paklodės bei drabužiai. Ant virvių išdžiaustyti skalbiniai tapo originaliu ekspozicijos fonu.
   2024-ieji Jūratei buvo ypač derlingi kūrybine raiška. Jie prasidėjo personaline paroda „Amalgame“, kuri du mėnesius truko Paryžiuje, Lietuvos ambasadoje Prancūzijoje. Ambasadai J.Daukšytę-Morlet rekomendavo Prancūzijos lietuvių bendruomenė. Dailininkė turėjo galimybę eksponuoti 16 darbų, atliktų mišria technika, sukurtų įvairiais periodais. Apie menininkės kūrybinį kelią kalbėjo buvęs Lietuvių bendruomenės Prancūzijoje pirmininkas Linas Maknavičius. Tai buvo pirmasis metų renginys šioje diplomatinėje atstovybėje. Oficialioje ambasados interneto svetainėje viešinamoje renginio anotacijoje cituojami tuomečio ambasadoriaus Nerijaus Aleksiejūno atsiliepimai apie ryškią ir spalvingą J.Daukšytės-Morlet parodą, pritraukusią daug lankytojų. Ambasadorius akcentavo, kad ši ekspozicija buvo labai gera įžanga į Lietuvos sezono Prancūzijoje metus. 
   Jūratė prisipažino, kad jai labiausiai patinka kurti instaliacijas. Dailininkės mintyse ekspromtu iškyla erdvinio kūrinio vaizdinys, kurį ji susieja su kontekstu ir užpildo filosofija. Ne taip seniai dailininkę pamalonino žinia, kad jos instaliacijos nuotrauka publikuojama fotoalbume „Aplinkos menas Vilniaus universiteto botanikos sode“. Instaliaciją „Kasdieninė“ Jūratė sumanė prieš keliolika metų, kai dalyvavo Vilniaus universiteto botanikos sodo projekte „Gamta ir menas“. Ši meninė provokacija 2007 m. buvo demonstruota Žemės ir aplinkos meno parodoje „Ženklai“. Instaliacijai toks pavadinimas buvo suteiktas todėl, kad ji sukurta iš kasdieninės duonos kepaliukų, pamautų ant šakotų baslių. Jūratė mėgsta instaliacijas kurti iš įprasčiausių, kasdien matomų daiktų. Aplinkos tvarumas yra J.Daukšytės-Morlet kūrybos kredo.

„Druskonio“ inf.


J. Daukšytės instaliacija “Kasdieninė” Vilniaus universiteto botanikos sode, 2007 m.


J. Daukšytės-Morlet instaliacija „Dainuoju kūną elektrinį“, 2023 m.


J. Daukšytės-Morlet nuotraukų koliažas “Panemunės augmenija Pašilingės kaime”


J. Daukšytė-Morlet. „Esu vertikali, bet mieliau būčiau horizontali”


J. Daukšytė-Morlet.“Įtampos indikavimas”


J. Daukšytės-Morlet tapyba iš 4 paveikslų ciklo “Atminties dėmės”

 

 

M.K.ČIURLIONIO KRAŠTO KULTŪROS PUSLAPIAI

“Druskonio” rubriką remia MEDIJŲ RĖMIMO FONDAS

  ,,Druskininkuose nelikau vieniša“

Paskutiniajame renginyje, kurį vedė

A. Padegimaitės raiškus žodis


A. Padegimaitė su garsiu diktoriumi Henriku Paulausku


Audronė Vita Padegimaitė
1940 03 29 – 2025-03-05

Izabelė ŪSIENĖ 

   Išlydėjome į Amžinąją kelionę iškilią asmenybę. Jos gyvenimo atkarpa - turininga ir prasminga. Gimė Vilniuje 1940 m. kovo 29 d., mirė Druskininkuose 2025 m. kovo 5 d. Iki jubiliejinio gimtadienio tebuvo likusios 24 dienos. Laikas turi savo dėsnius, juo labiau – mirtis. Vilnietė, lietuvė, įgijusi aukštąjį universitetinį išsilavinimą, žurnalistikos specialybę. Pradėjo darbą nuo 1961 m. iki 1978 m. kaip Lietuvos radijo diktorė, baigė 1997 m. kaip Vilniaus kolegijos dėstytoja. Druskininkuose gyveno 19 metų kaip svarbi kultūros ir visuomenės veikėja. Ryški jos visuomeninė veikla: LPS ,,Bočiai“, M.K. Čiurlionio draugija, TS-LKD partija bei pomėgiai: literatūra, teatras, kelionės. Biografinius duomenis užpildė su kaupu. Vadovavo „Bočių“ Žodžio meno klubui, vedė renginius, spaudoje skleidė kultūrinę veiklą. Šviesi asmenybė, tvirtai žengianti pasirinktu profesinio meistriškumo keliu, tautinių vertybių puoselėtoja, nuo 2006 metų matoma, girdima ir vertinama Druskininkų kultūros erdvėje. Rodos, dar taip neseniai Audronę Padegimaitę kalbinau brandaus jubiliejaus proga. Apie šią datą, 80-metį, ji atsakė: ,,Gyvenu viršvalandžius“. Tada A. Padegimaitė man skyrė dalį savo ,,solo žygio“. Ši jau ne sceninė veikla trukdavo kasdien po keletą valandų. Mūsų miestą ji pažįsta - dzūkai pasakytų – kaip savo penkis pirštus. Abi kartą vaikštinėjome Nemuno pakrante ir kalbėjomės. Taip gelbėjosi daugelis – rizikos grupės žmonėms galiojo taisyklė ,,likite namuose“. Audronė, paklausta apie gyvenimą bute, aiškino taip: ,,Tereikia ,,butą“ paversti į ,,būtį“. O kaip, paklausite? Reikės lyg ir nedaug dvasinių pastangų kasdien vykdyti tuos ritualus, kurie lavintų ir kūną, ir sielą, galbūt net paskatintų naujų kūrybinių ieškojimų. Tuomet sutarėme, kad, besigrožėdamos Nemuno skardžiais ir atkakliomis pušimis, mudvi aptarsime tik ,,keletą klausimėlių“.
   - Kokia atvykimo į Druskininkus situacija? Juk buvote pasiekusi profesinio tobulėjimo viršukalnę? Bendravote su savo mokytoju diktoriumi Vytautu Kybartu, kolegėmis Gražina Bigelyte, Bernadeta Lukošiūte (teta Beta), Dana Rutkute, Undine Nasvytyte, režisiere Dalia Tamulevičiūte, bardu Vytautu Kernagiu, maestro Sauliumi Sondeckiu ir jo vadovaujamo orkestro muzikantais bei kitais meno žmonėmis. Kodėl nusprendėte palikti tokią kultūros nišą ir pasirinkti Druskininkus?
   - Mano apsisprendimas gyventi Druskininkuose buvo asmeninio pobūdžio – reikėjo atsitolinti nuo skaudžių pokyčių šeimyniniame gyvenime. Ir tiek. Kaip matote, likausi čia ,,suvisam“, o ir mėgstamos veiklos apstu. Savotiška ,,saviizoliacija“, manykime, buvo reikalinga.
   - Kaip įprasminote tuos metus Druskininkuose, kuriuos ,,veiklos kadrus“ norėtumėte priartinti?
   - Džiugu, kaip mane atrado ir pažino ,,Atgimimo“ mokykloje dirbęs Jonas Subačius. Jis dėstė prancūzų kalbą, o mane užkalbino, labai nustebęs, kad ,,aš esu aš“. Tuomet ir paklausė: ,,Ar jūs esate ta pati Audronė Padegimaitė – gražiausio balso diktorė?“. Taip ir likome scenos ,,partneriai“. Mokykloje mokiau vaikus sceninės kalbos kultūros dalykų. Mieste mudu su Jonu Subačiumi panirome į kultūrinius renginius: patriotinius sambūrius, knygų sutiktuves, jubiliejines popietes, susitikimus su kūrėjais ir kt. Su Jonu Subačiumi buvo lengva todėl, kad jis, kaip tikras džentelmenas, visada mokėjo mane paremti, nes buvau tikra perfekcionistė, o tokiems žmonėms niekada nebūna lengva. Juk kažkada laimėjau konkursą diktorės vietai gauti iš 103 pretendenčių. Turbūt lėmė įprotis siekti geriausio rezultato. Be to, man teko didelė laimė bendrauti su šviesios atminties dainininke Birute Zalanskaite. Mūsų sceninį ,,trio“ žiūrovai vertino, buvome kviečiami į popietes, patriotinius ir jubiliejinius renginius. Su malonumu pasinėriau į šią veiklą. Dar nebuvome atvėsę nuo Sąjūdžio idėjų, to ypatingo vyksmo, kuris liko visam likusiam gyvenimui. Dabar šie prisiminimai stiprina ir įprasmina ,,būtį – bute“. 
   - Visgi įdomu sužinoti, kaip Jus veikia jubiliejinės datos, metų nenumaldoma tėkmė ir kiti dalykai? Ar mėgstate švęsti, būti pastebėta visuomenėje?
   - Turbūt reaguoju kaip ir daugelis - praeitis pilnėja, būsimoji perspektyva traukiasi. Tikrai netrokštu būti pastebėta, o mano gimtadieniai paprastai praeina su trimis draugėmis – bene dvidešimt metų tai tęsiasi. Mums jauku, turime bendrų interesų, o ir tos draugės ,,iš kito amžiaus flango“ – keliais dešimtmečiais už mane jaunesnės. 
   - Neįmanoma pabėgti nuo laikmečio rūstumo – buvome izoliuoti nuo kultūros erdvių, ypač skaudus atsiskyrimas nuo sceninės raiškos ir meno suvokėjų – žiūrovų. Kas dabar sudaro Jūsų gyvenimo esmę?
   - Buvau ir esu knygos žmogus. Gerai prisimenu, kaip dar paauglystėje skaitydavau knygas po apklotu pasikišusi žibintuvėlį. Būdama 16-os metų, dirbau Likėnų kurorto bibliotekoje ir visas ten esamas knygas perskaičiau. Ten gyvenome tėvelio pastatytame name. Kai vėliau teko studijuoti, man buvo lengva, nes privalomos skaityti knygos jau buvo pažįstamos ir savaip suvoktos dar paauglystėje. Vėliau jose atrasdavau naujų įžvalgų. Studijos Vilniaus kultūros švietimo technikume man neatrodė pakankamas išsilavinimas, todėl šis išankstinis apsiskaitymas turbūt lėmė pasiryžimą tęsti žurnalistikos studijas Vilniaus universitete. Ko gero, ir šiandien, atsidūrus nepavydėtinoje situacijoje, padeda knygos. Jų nemažai turiu pati, tebėra tos, kurias pasiėmiau iš bibliotekos, dalijamės su draugėmis. Dar mane guodžia ir ramina Druskininkų gamta - ,,turiu“ savo erdves. Nuo jų prasideda kiekvienas rytas, dažnai su saulėlydžiu Nemuno pakrantėse baigiasi ir diena. 
   - Per tuos keliolika metų dalyvavote įvairiausiuose kultūros reiškiniuose. Minėjote ,,sceninį trio“, vėliau likote su Jonu Subačiumi kaip neišskiriamas duetas. Pasikeitus aplinkybėms, o ir Jonui išvykus iš Druskininkų, darbuojatės kaip gimtojo žodžio puoselėtoja – rengiate literatūrines popietes miesto žmonėms. Kas jums yra menas šiandien?
   - Mane gelbsti šeimos ryšiai. Sūnus – architektas restauratorius Linas, gyvenantis Vilniuje, vaikaitė Emilija – jie yra tie ypatingi ramsčiai, be kurių neįsivaizduoju egzistencinės prasmės. Esu aplankoma – tiesa, dabar tik virtualiai. Išvykos į Vilnių – spektakliai, koncertai, parodos, susitikimai su buvusiais kolegomis buvo kaip sisteminiai gyvenimo ,,papildai“. Druskininkuose taip pat nelikau vieniša. Dar man patinka keliauti po Lietuvą kartu su ,,Bočiais“ ir Trečiojo amžiaus universiteto įvairios kultūrinės raiškos entuziastais. Pamatyti, kaip pakito, išgražėjo miestai, miesteliai, pasipildė muziejininkų edukacinės veiklos, pajausti tarp šių žmonių dar esamas gilumines dvasines paskatas. 
   - Kas jums yra vienatvė, kuri neišvengiamai paliečia žmones tam tikrame amžiaus tarpsnyje, kai gyvenate savarankiškai. 
   - Kažkada svajojau apie ,,laiko gurkšnį sau“. Dabar jo turiu apsčiai. Galiu skirti dėmesį savikūrai, buities gražinimui, pagaliau esu visai nepriklausoma – pati sau skiriu ,,kūrybines ar buitines užduotis“. Visgi reikia pastangų, susitelkimo ir ypač ,,pabėgti nuo lovos patogumų“... Gal ir gerai, kad niekada neturėjau šio įpročio. Labai mane padrąsina ir paguodžia tai, kad pati galiu pagelbėti ir kitam bėdos ar ligos ištiktam žmogui. Dar padeda poezija.   Atsipalaiduoju savo bute tarp iš egzotiškų kraštų parsigabentų daiktų, artimųjų įrėmintų nuotraukų, paveikslų kolekcijos. Vieni iš brangiausių paveikslų nutapyti sūnaus, architekto restauratoriaus Lino, gyvenančio Vilniuje. Scenos pasiilgstu, žiūrovų taip pat. Tą man kompensuoja druskininkiečių dėmesys bei kultūrinių renginių gausa. Visa tai man padeda neatitolti nuo giluminių klodų, kurie teikia vilties išlikti. 
   - Kas palaikė jūsų dvasinę ištvermę?
   - Ypač svarbūs prisiminimai. Mano tėtis Balys (išsiskyrusi pasilikau jo pavardę) - pirmasis Krikštonių kaime išsilavinęs žmogus. Kaip tikras dzūkas, buvo geranoriškas ir labai atsakingas ,,maksimalistas“. Žemaitė motina Genovaitė – tikra namų dvasia – augino mus, gamino valgį, auklėjo, siuvo, kirpo, puošė, dailino mūsų buitį. Žinoma, ir dabartis. Brolis Sigitas, pasirinkęs vertėjo darbą, moka 9-ias užsienio kalbas. Turiu į ką lygiuotis. Tai didelė laimė. 
   - Ko palinkėtumėte druskininkiečiams? 
   - Visas pasaulis gyvena laukimu, ir aš kartu su jais. Šiandien reikia džiaugtis įsismarkavusiu pavasariu. Druskininkai turi ypatingą kvapą visais metų laikais. Įsiklausykite, įsižiūrėkite, nepraraskite ryšio su artimaisiais, bičiuliais. Svarbiausia – didžiai gerbkime gyvenimą savo ir kitų įsipareigojimus. 
   Metai švystelėjo kaip meteoras. Sunku patikėti, kad ši nuostabi moteris žemiškoje kelionėje jau nebepriklauso mums – druskininkiečiams. Įpratome Ją matyti scenoje, priimti dvasinį peną kaip savaime suprantamą dalyką. Kaipgi be Jos? Išlydėjome į Amžinatvę Audronę Vitą Padegimaitę. Telieka su mumis šviesus Jos atminimas. 

*  *  * 

   Paskutinį SUDIE Audronei Padegimaitei galėsime tarti kovo 15 d., šeštadienį, nuo 10 iki 17 val. Druskininkų laidojimo namuose „Nutrūkusi styga“. Lai šis atsisveikinimas būna kupinas ramybės ir šviesių prisiminimų.
   Urna bus palaidota Trakų miesto kapinėse, šeimos kape šalia tėvelių Padegimų.